Hvordan kommer jeg på Spotify’s playlister?

I streamingtjenesternes æra, har playlister næsten ligeså meget magt som radioen og pladeselskaber, over hvilken musik der bliver hørt af befolkningen. Så hvis du vil have din musik ud til et bredere publikum, er playlister en af de største kanaler du kan benytte dig af.

Hvis du læser det her, gætter vi på at du allerede har adgang til din “Spotify for Artists” profil. Hvis ikke, skal du bede din manager, pladeselskab, eller hvem end der styrer den, om at invitere dig, eller ‘claime’ den. Hvis du ikke har fået din musik på streamingtjenester endnu, kan du læse hvordan man gør her.
Spotify 1

Playlist pitching

Spotify For Artists har et pitching værktøj, som du kan bruge til at sende sange ind, for at de kan komme i betragtning til playlister. Spotify har en række kuratorer som læser og lytter pitches igennem, som beslutter hvad der kommer på playlisterne.

Hovedreglerne for pitchen er:

1. Du kan kun indsende sange, som ikke er udgivet endnu.
2. Du kan kun pitche 1 sang ad gangen.

Når du uploader en ny sang gennem din valgte distributør, vælger du udgivelsesdato. Herefter dukker der en boks op inde på din Spotify For Artists-side, hvor du har mulighed for at lave dit pitch. 

Som udgangspunkt skal du sende pitchen mindst en uge før sangens udgivelsesdato, men pitch helst i så god tid som muligt. Når du pitcher din sang, er det vigtigt at give så mange detaljer om sangen som muligt omkring genre, stemning, om der er bestemte playlister du tænker at den passer ind i, osv.

Flere af Spotifys kuratorer kan finde på at filtrere efter tags, hvis de leder efter noget helt bestemt. Det kan være at de leder efter sange, der passer ind i bestemte situationer, såsom til “Kaffepause” eller “Mood-booster”-playlisterne. Derfor kan det virkelige betale sig at være specifik, hvis du vil målrette din pitch til nogle bestemte playlister og bruge tid på at udfylde den med passende tags.

Et tip er også at fortælle historien om sangen og evt. dig selv, da det kan være med til at fange kuratorens interesse.

Hvilken playlist skal jeg pitche til?

Da man kun kan pitche én sang ad gangen, skal du overveje hvilke playlister din sang passer ind i. Du kan prøve at målrette til et bestemt ‘mood’, eller et par specifikke playlister - det eneste det kræver er at du sætter dig lidt ind i hvilke kuraterede playlister der findes, og hvilke sange de leder efter.

Release Radar 

Spotify’s Release Radar er en personaliseret playliste, som fungerer anderledes end normale playlister. Lyttere der følgere dig på Spotify, får hver en unik Release Rader-playliste, med anbefalinger af nye sange. Når du udgiver noget, kommer sange fra din udgivelse automatisk på deres Release Radar.

Du behøver altså ikke pitche for at komme på de her playlister, men hvis du har udgivet et album eller en EP, vil den sang du vælger at pitche dukke op på dine følgeres Release Radar. Sange dine følgere allerede har hørt kommer ikke på deres Release Radar, og de får kun én sang per kunstner, per uge.

New Music Friday Denmark

En af de mest betragtede playlister man kan komme på er New Music Friday Denmark. Playlisten er formentlig lavet som følge af at pladeselskaber for et par år tilbage besluttede at fredag skulle være international dag for udgivelse af ny musik.

Fordi den er så eftertragtet og fordi så mange større kunstnere (som er backet af store labels) forsøger at komme på playlisten, betyder det at der er hård konkurrence om pladsen. Rent logisk kan det derfor være en strategi ikke at udgive om fredagen og satse dit pitch mere på andre playlister - især hvis du er uafhængig kunstner. Men det skal siges vi ikke har en kilde på at det kan være fordel. 

Algoritmiske playlister

Udover de kuraterede playlister, er der et utal af algoritme-baserede playlister (eks. Discover Weekly, Song Radio og autoplay). Der er ikke nogen, der ved præcist hvilke kriterier algoritmerne laver playlisterne efter, men Spotify’s eget råd er igen at være specifik og gøre noget ud af at bruge passende tags. 

En undersøgelse af Rasmus Rex Pedersen, adjunkt ved Roskilde Universitet, viser at Spotify’s algoritmer kan finde på at anbefale og gruppere kunstnere mere efter lighed i geografi end lighed i lyd. Det vil sige at danske kunstnere bliver koblet mere til hinanden, men bliver afskåret fra eks. amerikanske kunstnere, og bliver i mindre grad anbefalet i playlister med dem.

Man kan tilsyneladende slippe lidt uden om den gruppering, hvis man gør sig i niche-genrer, da algoritmen her i højere grad grupperer efter lighed i lyd.

Andre tips - stof til eftertanke

Udover Spotify’s egne kuraterede playlister, findes der masser af uafhængige playlister som tager imod ansøgninger - det kan være en idé at prøve at sende dine sange ind til nogle af dem. Det kan især give mening hvis dine sange ligger mere i niche genrer, der måske ikke passer ind i de mere populære playlister.

En anden ting at huske er at Spotify’s kurateringsteam kigger efter indikatorer på hvordan sange “performer” og andre data, som kan indikere hvor sange passer ind. Så selvom du ikke kan pitche en sang efter at den er blevet udgivet, kan du være heldig at skabe nok støj omkring den, så kuratorerne ikke kan undgå at have hørt om den.


 Filtrer på lokation, pris, udstyr og meget andet, og book det studie der passer dig
“Det har aldrig været nemmere at leje et lydstudie”

Filtrer på lokation, pris, udstyr og meget andet, og book det studie der passer dig

Få overblikket lige her!







Kilder
  1. https://artists.spotify.com/help/article/promoting-music-on-spotify?category=promos-and-playlists
  2. https://artists.spotify.com/help/article/getting-music-on-release-radar?category=promos-and-playlists
  3. https://artists.spotify.com/blog/share-new-music-for-playlist-consideration
  4. https://artists.spotify.com/help/article/getting-access-to-spotify-for-artists
  5. https://whabbymusic.com/indie-musician-tips/promotion/all-you-need-to-know-about-apple-music-for-artists/
  6. https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/115003671469-TIDAL-Rising
  7. https://ora.dk/streamingtjenester/
  8. https://www.youtube.com/watch?v=itEuhq4Gbpw&ab_channel=SpotifyforArtists