Problemet med Streamingtjenester

Du kender sikkert selv de grundlæggende problemer. Der er for lave betalinger pr. afspilning, og der er så meget musik at det kan føles helt umuligt at blive opdaget. Men hvorfor skal det egentlig være sådan, og kan vi selv gøre noget for at komme problemerne til livs? Vi har fået tre danske artister til at dele deres egne tips og tricks til at nå ud til deres publikum. Så læs helt i bund, hvis du gerne vil have lidt inspiration!

Trends i branchen

Musikbranchen er som de fleste brancher, påvirket af trends. Måske mere end de fleste? Man kan i hvert fald sige at trends gennemsyrer måden branchen organiserer sig på, og det er ikke kun i forhold til måden musikken skabes på, hvad den nye lyd er, hvem der kan skabe den, hvem der modtager de offentlige puljer, men også måden musikken bliver solgt og distribueret på. Én af hovedårsagerne er teknologi, som definerer hvilke formater, altså på hvilken måde musikken sælges på, hele tiden udvikler sig og transformere måden man som musiker kommer ud med sin musik på. 

Selvom tallene tager udgangspunkt i hele omsætningen der er forbundet med musik i Danmark, som heldigvis har set meget godt ud de sidste 5 år, så udgør omsætningen for indspillet musik (streaming, radio, download) altså kun omkring 36,5% af den samlede omsætning i den danske musikindustri, før corona vel og mærket. De restererende 63,5% var forbundet med live-musikken. Blot for at sætte tingene i perspektiv. Streaming er ikke alt, men det er der lytterne søger hen for at finde den musik de kan lide. Corona har skævvredet den fordeling en hel del og hvis man er interesseret i at læse mere om coronas direkte effekt på branchens økonomi kan man god samvittighed læse Rambølls rapport her, eller Koda’s årsberetning her. Billedet fra Rambølls rapport herunder giver måske en ide.
Musikbranchens totale omsætning - Rambøll
Tallene siger at vi er i "Streamingland"
Ifølge IFPI’s årlige rapport "Musikselskaber" fra 2020, så verden helt anderledes ud for 11 år siden. Tilbage i 2010, før Spotify havde gjort sit verdensomspændte indtog, og før TDC lancerede streaming i deres musiktjeneste, udgjorde streaming omkring 9,6 % af markedet for indspillet musik i Danmark. Dengang var downloads en af de større spillere på markedet og udgjorde omkring 20% af omsætningen for indspillet musik i Danmark. Hopper vi frem til 2020, corona-året, ser virkeligheden helt anderledes ud. Ser vi på hvor stor en andel downloads udgør af den årlige omsætning idag, så ligger de helt nede på 1,7% og holdes praktisk talt kunstigt i live af Apples Musik-app. Samme trends gør sig gældende, når man ser på CD’er.  Her er det også gået stødt nedad siden introduktionen af streaming. Tilbage i 2010 udgjorde CD’er 67% af markedet (for indspillet musik), svarende til omkring 300 millioner kr. I 2020 ligger CD’er nede omkring 2,2%. Her er det sjovt at se, at vinyler rent faktisk er gået fra at udgøre 0,8% i 2010 til i år at udgøre 5% af det samlede marked for indspillet musik i Danmark. Det er altså en stigning fra 4 millioner kr. til 32 millioner kr. på 11 år! Når det så er sagt, så sidder streaming i 2020 på omkring 92,7% af omsætningen for indspillet musik, hvilket svarer til omkring 632 millioner kr.! 

Beklager de mange tal, men argumentet som langsomt tegner sig er, at selvom trends hele tiden ændre sig og vinylerne har affundet sig med tidens tendenser så er musikindustrien i de seneste 11 år bevæget sig mere og mere over i “streamingland”. Vores lytteres, eller mere præcist vores kunders, lyttevaner har ændret sig. De finder deres musik hos deres valgte streamingtjeneste. 
Digital andel af samlet omstætning 2011-2020 (i procent) - IFPI Danmark
Der er for meget musik og for lidt opmærksomhed
Vores lytteres vaner har ændret sig, og det betyder at opmærksomheden ligger hos streamingtjenesterne generelt. Men det betyder også at der ligger en del penge hvis man kan få folk til at lytte til sine sange derinde. Hvis du gerne vil have et større overblik over hvor mange penge hvilke streamingtjenester giver, se hvilke streamingtjenester som er de mest populære i Danmark, og generelt hvilke overvejelser man skal gøre sig når man vil benytte sig af streamingtjenester, så kommer der snart en ny blog ud om det. Men netop når man taler om kampen om streamingtal så kommer politologen, økonomen og psykologen Herbert Simon’s ord fra 1971 virkelig til sin magt:
“What information (edit. I det her tilfælde musik) consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence, a wealth of information creates a poverty of attention, and a need to allocate that attention efficiently among the overabundance of information sources that might consume it”
Der er for meget musik ifht. at modtageren der skal lytte, helt uopfordret opdager dig derinde. Det er grundlæggende svært at få “lyttetid” på streamingtjenester med en overflod af numre (ligesom dennne her blog paradoksalt nok, sikkert også drukner i mængden). Sammenligner man Spotify med Apple Music, Youtube music, og Tidal, så er Spotify den tjeneste med færrest sange, og selvom det er tilfældet så råder de stadig over et svimlende tal på 50 millioner sange! Så hvordan får du din musik frem på streamingtjenesterne så du rent faktisk bliver lyttet til? Ud over at komme på Spotify’s hitlister, som i sig selv er en omfattende proces (det har vi faktisk skrevet en blog om, som du kan finde lige her), er der så andet man kan gøre? Er streamingtjenester overhovedet nok i sig selv?
Louis Jarto - Optræder til Juicebox Festival
Hvad har andre kunstnere gjort?
Spørger man Louis Jarto, som faktisk spillede til Juicebox Festival 2020, om hvordan han gør sig bemærket, så er det noget han tænker over. Louis Jarto har lavet et mobilt koncert-setup, så han kan spille anderledes steder. Og det må man sige at han gjorde, da han i løbet af vinteren 2019 afholdte en koncert ude på isen på kanalen der løber rundt om Christiania.
Det mobile, batteridrevne setup.
“Jeg kan være ude i en skov, jeg kan være i en ørken, jeg kan være i en luftballon, eller jeg kan være ude på isen"

Det mobile, batteridrevne setup.

Louis Jarto har lavet et mobilt koncert-setup, så han kan spille anderledes steder. Og det må man sige at han gjorde, da han i løbet af vinteren 2019 afholdte en koncert ude på isen på kanalen der løber rundt om Christiania. Det var der nogen der filmede, og det endte med at komme på Anders Hemmingsens instagram, hvilket gav ham anderledes omtale og skilte ham ud.
“Og det var jo så vildt at Anders Hemmingsen postede det på hans instagram. Men det der lå bag ved koncerten, var nemlig at gøre det. Gøre vilde ting så det skaber omtale. Også for at skille sig lidt ud. Jeg tror helt grundlæggende så lå der det i det, at hvordan kan jeg skille mig ud som artist i Danmark, altså hvorfor skulle folk komme og se mig og ikke nogen andre? Et mobilt setup, hvor man kan lave en koncert i en skov eller ude på en strand eller sådan noget, gør jo lige pludseligt at chancerne for at lave noget awesome bliver meget større!”
Louis jarto laver original pop, han er selvstændig musiker, som gør alting selv. Alt fra guitar, til trommer, til klaver, til trompet, til vokal, alt. Et enmandsorkester, som alle bør gøre sig en tjeneste at opleve. Det er imponerende! Lyt til "Paper Plane" fra hans nye EP "Lighter Than Air" her
Jordan Jackson - Coverbillede
Det er ikke fordi at vi siger at man skal rive pløkkerne op, og rejse til et andet land for at lykkedes med musikken, men det gjorde Jordan Jackson. Jordan Jackson lavede musik i London indtil hun for fem år siden fik en mulighed her i Danmark. Over de sidste 5 år har hun langsomt opbygget en karriere.
Hun skaber opmærksomhed for sin musik ved at møde folk til koncerter og jams.
“It hasn’t all been smooth sailing, and it has taken time to build a relationship with musicians, venues and music lovers, but I am grateful to be able to perform throughout the year in different places across the country”.

Hun skaber opmærksomhed for sin musik ved at møde folk til koncerter og jams.

Eller når hun er ude og spille og folk deler deres oplevelser med andre gennem mundtlig overlevering. 
Jordan bruger ikke særlig meget energi eller fokus på streamingtjenesterne.
“As an artist mostly interested in live performance, I am actually not so concerned with statistics from streaming services, and am more excited to see people wanting to come to my shows”.
Så det er måske også en god ide at spørge sig selv, hvad er det man vil? Hvis du gerne vil ud og spille, så er det ikke nok at have høje streamingtal, så skal man ligesom Jordan lave det opsøgende arbejde.

Jordan Jackson laver engelsksproget pop, som får dig til at danse. Hendes smukke stemme er ikke til at tage fejl af. Hun har netop udgivet sin nye single “Thank You Body” som du kan høre her. Start dér, og lad hendes stemme drage dig væk. We dare you. 
Som et tredje hjul...
For mig har den “gængse” måde at udgive på haft den omvendte effekt de seneste år. (...) Det har fået mig til at skrive musik af de forkerte grunde"

Som et tredje hjul...

Streamingtjenesterne har fået Mund De Carlo til at føle sig distanceret fra det publikum han laver sin musik til.
Mund De Carlo, har lavet musik i mange år, og er i højere grad blevet synonymet med kongen af undergrunden i dansk hip hop. Er du fan af hiphop, så er Mund De Carlo garant for at levere. Han har for nyligt udgivet et nyt glimrende album “Udsving”, hvor han har tænkt ud af boksen. Han har nemlig udgivet det uden om alle streamingtjenesterne. Den eneste måde man kunne få albummet på, er ved at kontakte ham direkte på Facebook eller Instagram. Vi skrev til ham for at høre lidt mere om de overvejelser han havde gjort sig, hvorfor gøre det på denne her måde? Han kom med et længere og overvejet svar, som er værd at læse. Inden I læser hans skriv, så tjek hans musikvideo til nummeret "Priviligeret" ud her

Nå, here goes. Til spørgsmålet, hvorfor har du valgt ikke at udgive dit album på streamingtjenester svarer Mund De Carlo: 
Mit nye album ‘Udsving’, har jeg valgt ikke at udgive på streaming-tjenesterne. Det har siden start oktober kun været tilgængeligt, ved at henvende sig til mig i indbakken eller smidt en lille øre-emoji på nogle af de opslag, jeg har lavet løbende omkring udgivelsen.

Flere har siden spurgt mig:
“Hvis du vil leve af musikken, hvorfor giver du så albummet gratis ud”?
 
Og den sætning er der selvfølgelig utrolig meget sandhed i. Det giver på mange måder mening at lade musikken være til stede, på alle de platforme der eksisterer derude. Pitche den ind på den anbefalede måde med 6 ugers tilløb til playlisterne og generelt gøre sig så tilgængelig som muligt for lytterne ved at spille bolden over på den banehalvdel hvor de allerede befinder sig.

Men for mig har den “gængse” måde at udgive på haft den omvendte effekt de seneste år.
Jeg har følt mig mindre til stede i mine egne værker, når de først var sendt ud i verden. Det har fået mig til at skrive musik af de forkerte grunde, og jeg har følt mig meget distanceret fra de tal og statistiker, jeg fik igen som respons fra artist-profilerne på musiktjenesterne. Ligeså meget jeg har glædet mig til at en sang, eller et album skulle udgives i processen op til, ligeså umotiveret har jeg oplevet mig selv være omkring alting kun et par dage efter release, hvor den primære føling med udgivelsen er ved at logge ind på “Spotify for artists”, og se at der lige nu er X-antal personer, der lytter med et eller andet sted. Det er da helt klart en sjov lille feature, men jeg har savnet noget nærhed med dem på den anden side. Måske er det en konsekvens af lockdown livet. I så fald har det da ført noget positivt med sig.

Og det er jo også helt rigtigt, at du som artist ikke tjener de 3,2 øre pr. afspilning i et privat musikbibliotek, men der er så meget værdi i den dialog og relation, der bygges op når mellemleddet skæres fra, og afstanden mellem afsender og modtager cuttes tæt.

Jeg har sendt tæt på 2.000 privatbeskeder ud til folk siden oktober, og det er en gave at få lov til at være førsteled i kæden til lytterne. Ofte sidder vi, og venter på, at tingene dumper ned i skødet på os - musikudgivelser ingen undtagelse - men her har de alle aktivt vist mig, at de gerne vil have albummet. Enten via en kommentar på et opslag eller en direkte besked i min indbakke. Det betyder, at jeg har haft en dialog kørende om alting og ingenting med de fleste af dem, og de har åbnet sig op omkring deres tilhørsforhold til musikken. Beskederne jeg har fået, har været så overvældende og motiverende at jeg, på trods af musikbranchens måske mest ustabile tilstand nogensinde, har mere blod på tanden, end jeg har haft længe.

For at binde en sløjfe på det her med at man ikke tjener penge ved at udgive musikken personligt, gratis og uden om tjenesterne, så har jeg sjældent fået så mange uopfordrede henvendelser fra folk som i de seneste måneder. Koncerter, skrive-opgaver, foredrag, rap-workshops m.m. er væltet ind fra de folk, som har modtaget albummet, lyttet og haft lyst til at skubbe lidt bagpå min lille biks. Det er vel nok fordi, der er etableret en forbindelse, der føles oprigtig. Jeg har i hvert fald et stort behov for at møde de mennesker, som vælger at møde mig i musikken.

Det føles som om, vi deler en oplevelse, og jeg får at vide, at mange virkelig sætter pris på den her personlige måde at udgive på, fordi de ligesom mig har svært ved at identificere sig med musiktjenesterne - det her tredje hjul i et forhold som jo egentlig er skabt til to. Fortæller og lytter.
 
PS: Smid mig en besked hvis du skal have et album :)
- Mund de Carlo 
Mund De Carlo - på scenen
Sejt hvis du nåede hele vejen hertil! Du er i mål.
Tak Louis Jarto, Jordan Jackson, og Mund De Carlo for at dele nogle af jeres overvejelser med os. Der er tydeligvis mange overvejelser man skal gøre sig, når man gerne vil lave musik. Et godt udgangspunkt er nok at spørge sig selv, hvorfor? 
Filtrer på lokation, pris, udstyr og meget andet, og book det studie der passer dig
"Det har aldrig været nemmere at leje et lydstudie"

Filtrer på lokation, pris, udstyr og meget andet, og book det studie der passer dig

Få dig overblikket lige her!





Kilder
  1. Patrik Wikström, The Music Industry: Music in the cloud p. 12 Cambridge, UK ; Medford, MA : Polity Press, ©2020,https://books.google.dk/books?hl=en&lr=&id=1nDJDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1938&dq=streaming+music+industry&ots=VIHDK4v61E&sig=3CtaDNSqqjzQHcpv1LdcavyafII&redir_esc=y#v=onepage&q=streaming%20music%20industry&f=true
  2. IFPI’s Musikselskaber 2020http://www.ifpi.dk/sites/default/files/2021-08/Musikselskaber2020.pdf
  3. Kodas årsberetning 2020https://www.koda.dk/media/224981/kodas-aarsberetning-2020.pdf
  4. Rambøll i samarbejde med Dansk Erhverv, Dansk Musikomsætning 2019http://dansklive.dk/assets/Dansk-Musikoms%C3%A6tning_2019.pdf
  5. Rambøll i samarbejde med Dansk Erhver, Dansk Musikomsætning 2020http://dansklive.dk/assets/DK_Musikoms%C3%A6tning_2020_endelig.pdf