FAQ

Generelt

Hvad er Upsound?+

Upsound er en platform for lyd- og musikbranchen, hvor vi forsøger at overskueliggøre de mange muligheder der er i branchen og gøre det nemmere at finde hinanden. 

Du kan som musiker finde præcis det lydstudie eller øvelokale du gerne vil leje på time- eller sessions basis, eller den professionelle hjælp du mangler til at færdiggøre din musik, herunder musikproduktion, mix, master og sangskrivning. Al kontakt, chat, booking, betaling, fildeling osv. foregår direkte over samme platform. 

Som udbyder hos Upsound kan du nemt oprette en profil og blive kontaktet direkte af musikere som leder efter netop dine færdigheder, eller ønsker at leje dit lydstudie, med eller uden dig selv som tekniker inklusive. Det koster et månedligt beløb at være udbyder hos Upsound, men til gengæld tager vi 0% kommission af den pris du sætter. Abonnementet er gratis det første år, eller indtil du får den første booking/handel, og der er heller ingen binding på det, så du kan kvit og frit oprette dig. Så sørger vi for at du bliver eksponeret for tusindvis af potentielle kunder. 

Hvem er Upsound for?+

Upsound er for alle der arbejder med lyd og musik, eller gerne vil i gang med det. Hos Upsound kan du finde hjælp til alt fra at skrive og indspille din første sang, til at få lavet professionel mix/master på din musik så det bliver klar til radio og streaming. 

Så hvis du har et lydstudie eller et øvelokale, eller er producer, lydtekniker eller sangskriver, så opret dig hos Upsound og få muligheden for at blive eksponeret for og kontaktet af tusindvis af musikere og lyd-interesserede på tværs af mange lande. 

Hvordan fungerer Upsound?+

Upsound fungerer på følgende måde:

  1. Lydstudie/øvelokale-ejere, producere, lydteknikere (Mix & Master) og sangskrivere kan oprette sig for et månedligt abonnement hos Upsound og skræddersy deres egen profil. Det er gratis at oprette sig, og man betaler først for abonnementet når man får sin første handel (eller efter 1 år), og der er ingen binding. 
  2. Interesserede musikere kan oprette sig gratis, og herefter finde og filtrere i vores lister og landkort over lokaler og udbydere på tværs af flere lande, indtil de finder den helt rette til hvad de står og mangler. 
  3. Musikere kan herefter kontakte og anmode om at booke/hyrer personen eller stedet til den ønskede opgave, hvor man også angiver en beskrivelse samt udkast til pris og deadline. 
  4. Herefter skal begge parter blive enige om vilkårene og prisen for opgaven, inden den accepteres og kunden betaler. Det er vigtigt at kunden betaler med det samme så udbyderen kan påbegynde arbejdet. Udbyderen modtager nemlig også først sin hyre når opgaven er afsluttet, og begge parter har derfor en sikkerhed for at ingen snyder hinanden. 
  5. Imens opgaven er i gang, kan begge parter skrive med hinanden, samt sende lydfiler og billeder. 
  6. Når alle er tilfredse, så afsluttes opgaven af både kunde og udbyder, og udbyderen vil modtage sin hyre. Hvis der er tale om en booking af et studie eller øvelokale, så afsluttes den automatisk, når tidspunktet for den aftalte booking er afsluttet. 
  7. Herefter er det vigtigt at begge parter giver en skriftlig og en stjerne-baseret anmeldelse af hinanden og forløbet. Anmeldelser er vigtige, så vi altid sikrer høj professionel kvalitet hos Upsound, samt at begge parter sørger for et godt samarbejde og en god kommunikation hele vejen igennem. 

Hvis jeg har et spørgsmål?+

Hvis du har et spørgsmål som du ikke fik svar på i denne FAQ, så kontakt os endelig. Du kan bruge chat funktionen her på siden i dagtimerne, eller skrive til os på support@upsound.com, så vender vi tilbage hurtigst muligt. 

Betaling

Hvordan betaler jeg?+

Upsound benytter det verdensomspændende betalingssystem Stripe, og al betaling foregår derfor trygt og sikkert. Du betaler aldrig med det samme når du kontakter vores udbydere, men så snart du og en studieejer, producer eller lignende er blevet enige om en pris og en deadline, så kan du betale for din opgave samme sted som i skriver sammen. Studie-ejeren vil først modtage sine penge når bookingen er overstået, og produceren eller lydteknikeren vil først modtage sine penge når begge parter er enige om at opgaven er afsluttet. Upsound sørger altså for at begge parter i handlen føler sig trygge og at ingen forsøger at snyde hinanden.

I værste fald kan Upsound også indgå som mediator, hvis parterne er uenige med hinanden. Det kræver dog at al kommunikation og betaling er foregået over platformen, så vi har det fulde overblik. Kommunikation eller betaling der er fundet sted ved siden af, kan vi ikke forholde os til, og er i øvrigt heller ikke tilladt i henhold til vores Vilkår og Betingelser

Hvad får Upsound ud af det?+

Hos Upsound betaler udbyderne et månedligt abonnement for at ligge på platformen, og de penge bliver brugt på at drive siden og sprede den så bredt ud til musikbranchen som muligt. Vi har til dags dato aldrig brugt penge fra vores brugere på løn til os selv, udelukkende til drift og markedsføring.

Læs mere om vores priser her

Hvornår modtager jeg betaling som udbyder?+

Hvis dit Lydstudie eller Øvelokale er blevet booket, så afsluttes bookingen automatisk efter den aftalte dato og tidspunkt. Bookingen er først accepteret når kunden har betalt. Pengene udbetales den sidste bankdag i måneden via Stripe, og du vil modtage pengene herefter. Bemærk at pengene ikke nødvendigvis står på din konto samme dag. 

Hvis du er blevet hyret som Producer, Mix & Master eller Sangskriver, så er der lige et ekstra trin, inden du kan modtage pengene. Inden bookingen er gået igennem, så har kunden allerede betalt, men før pengene frigives og du som udbyder kan modtage pengene, så skal begge parter indikere at opgaven faktisk er færdig. I skal derfor begge ind på opgaven og trykke på knappen "Arbejde færdig" i chatten. Når begge har gjort dette, vil udbyderen modtage pengene. Igen modtager man sine penge én gang månedligt på samme vis som beskrevet ovenfor. Dette ekstra trin har vi indført for så vidt muligt at undgå uenigheder om hvorvidt opgaver er slut eller ej og for at begge parter holdes op på at få færdiggjort projektet så alle er tilfredse.

Hvis der opstår uenigheder eller tvister undervejs, så står vi naturligvis altid klar til at hjælpe, og vi kan også manuelt gå ind og afslutte en opgave hvis det bliver nødvendigt. Skriv til os på support@upsound.com hvis der opstår problemer på Upsound, uanset om du er kunde eller udbyder. 

Diverse

Hvorfor har I artikler og blogs?+

I Artikler og Guides sektionen kan besøgende læse blogs omkring alt fra hvordan man udgiver musik, hvad forskellen egentlig er på en producer og en lydtekniker, hvad henholdsvis et Mix og en Master er, og meget mere. Du kan i flere af vores blogs også få tilsendt nyttigt materiale, f.eks. et Radio Infosheet i denne blog eller 10 tips til en god pressetekst i denne blog

Disse blogs er skrevet både af Upsound holdet selv og af serviceudbydere på platformen.

Alle blogs er læst og godkendt af Upsound. 

Hed I ikke Juicebox engang?+

Du har helt ret, Upsound hed nemlig engang Juicebox, men d. 24. februar 2024 skiftede vi navn og brand og hedder i dag Upsound. Vi drev tidligere sitet juicebox.dk men har altid drømt om at være en international platform, og da vi begyndte at kigge mod udlandet, så valgte vi at skifte navn, og har udover upsound.dk altså også domænet upsound.com, hvor vi har både lydstudier, producere og lydteknikere fra mange andre lande. Men har du tidligere haft en bruger på Juicebox, så har du det også stadigvæk på Upsound, det er blot navnet der er anderledes. Vi håber du har taget godt imod det nye navn, og vi arbejder stadigvæk konstant på at gøre platformen bedre og bedre, og på at skabe endnu bedre matches mellem musikere og professionelle i branchen. Velkommen til!